Hlavička

Zvýšení výkonu / tuning motoru 1,8T

Ultimátní návod na úpravy motoru 1,8T

Vzhledem k naším zkušenostem s úpravami motorů 1,8T jsme se rozhodli sepsat následující článek, který trochu osvětlí problematiku úprav tohoto oblíbeného motoru. Tento článek je reakcí na spoustu "osvědčených" návodů, které lze najít na českých internetových fórech, a které jsou dosti zavádějící, mnohdy až kontraproduktivní. I my jsme si zpočátku našich úprav motorů 1,8T prošli několika slepými uličkami, takže můžeme celkem obsáhle říci, co funguje a co naopak ne, co vydrží, bude spolehlivé a přidá to na výkonu a co je naopak klump a čemu je potřeba se vyhnout. To vše Vám pomůže ušetřit dost peněz, času a trápení při úpravách. Nejzákladnější pravidlo při úpravách je to, abyste úpravy konzultovali se zkušeným úpravcem, který Vám řekne své požadavky na hardware. Předejdete tak zbytečně investovaným penězům do něčeho, co ani nepotřebujete nebo je nevhodné a naopak nebudete mít třeba potřebné díly pro dosažení určité výkonové hranice. My jako úpravce máme tyto balíčky hardwarových komponentů k jednotlivým úpravám jasně dané a fungují. Nebudeme si z Vás tedy dělat "pokusného králíčka", který bude platit naše pokusy a nabývání zkušeností jako to dělají někteří méně zkušení a méně zdatní úpravci.

Další pravidlo při úpravách je, aby byl motor v pořádku. Přecijen se jedná už o téměř 17 let starý motor a né všechny jeho komponenty jsou ve stejné kondici jako když byl motor nový. Často se objevují praskliny na podtlakovém vedení nebo na vedení odvětrání klikové hřídele a ventilového víka, nefungují některé regulační ventily, turbo nemusí být už v dobré kondici a to nemluvíme o běžných dílech, které často odcházejí jako zapalovací moduly, váha vzduchu, svíčky, lambda sondy atd. Tyto věci je potřeba mít v pořádku. Setkali jsme se už i s tím, že "úpravce" ladil auto i přesto, že motor nebyl v pořádku a nedostatky obcházel posouváním bezpečnostních bariér v řídící jednotce, takže v ten moment sice nabrzdil nějaký výkon, ale auto po odjetí nefungovalo popřípadě se i poškodil motor. Proto je velmi důležité vybrat úpravce, kteří motorům rozumí, dokáží případně odstranit vady, a až pak ladit a ne si vybrat ty, kteří mají vidinu peněz a udělají cokoliv, abyste co nejrychleji zaplatili a odjeli.

Třetí pravidlo se bude týkat ohledně kvality. Opravdu turbodmychadlo od no-name výrobce za 7tis, kde origo stojí třeba 20tis, nebude dosahovat stejné kvality, výdrže, popřípadě i samotných specifikací. Stejné platí u "levných" silikonových hadic, které se pod zátěží a v teple zbortí a to nemluvíme o trvanlivosti jejich barevného provedení. Vyhněte se tedy všem no name produktům a "style" produktům, které si hrají na kvalitní, ale kvalitní rozhodně nejsou. To samé se vztahuje i na chiptuning. Chiptuning je nejdůležitější věc, která dokáže správně využít danný hardware a přidat tak adekvátní výkon. "Šetřením" a výběrem nekvalitní softwarové úpravy tak vlastně sami znehodnocujete hardwarové úpravy, které také nebyly zrovna levné. My jsme jediní, kteří nabízejí předem odladěný software na určité konfigurace hardwaru. Navíc získáte možnost upgradů softwaru od Stage I přes Stage II až po Stage II+ zdarma (u ostatních úpravců se za další doladění doplácí znovu a znovu). Navíc získáte další funkce jako uzamčení jednotky atd, takže za své peníze získáte reálnou hodnotu a reálný přínos pro auto. Pokud budete mít na autě věci za X tisíc, a pak tam dáte základní chip z benzínky za pět tis, tak to je to samé, jako kdybyste ty peníze vyhodili z okna. Tak to prostě je, sami jsme si prošli těmito slepými uličkami, stálo nás to hodně peněz a místo toho, abychom si uživali jízdy, tak jsme hledali kde je problém. To Vám s námi nyní už nehrozí! Zároveň si vyhrazujeme právo odmítnout softwarovou úpravu Vašeho vozidla v případě, že nebude upraveno kvalitními hardwarovými díly, které by mohly ohrozit výsledek a vznést tak neprávem nějaké pochybnosti ohledně našich produktů.

Stage I

Nyní se pokusíme zaměřit na samotné úpravy motorů 1,8T s elektronickým plynem. Jako první a nejvýraznější úprava většinou bývá chiptuning řídící jednotky. Na trhu je nepřeberné množství úpravců, různé, mnohdy i nůzné kvality. Proto připlatit si za profesionální a odzkoušený software je na místě. U motorů vybavených turbodmychadlem K03s (AUQ, AUM, AJQ, AWP....) lze správnou optimalizací řídící jednotky dosáhnout bezpečného výkonu cca 205-215 koní. Výsledek bude velice příjemný nárust výkonu a točivého momentu hlavně ve středních otáčkách viz graf:

Toto nemusí být konečný stav a i tuto základní úpravu lze dále vylepšit správně vybranými komponenty, které dále vylepší účinnost celého motoru. Lze zlepšit jak průběh výkonu, aby turbodmychadlo nabíhalo lehce dříve a motor táhl i ve vyšších otáčkách:

Silikonová hadice k turbodmychadlu:

Tato jednoduchá úprava umožní lepší proudění vzduchu od váhy vzduchu až k turbodmychadlu. Odstraněním restriktivní sací části získáte dřívější náběh turbodmychadla a větší zátah i ve vyšších otáčkách. Ulevíte tak i turbodmychadlu, které nebude muset vynakládat větší námahu, aby překonalo odpor při nasávání vzduchu do motoru a tím mu můžete zvýšit životnost. Jako bonus pak tato hadice skvěle vypadá a ve spojení s otevřeným sáním dále umocní i zvuk motoru a zvýrazní zvuk turba hlavně během přeřazení. I tento díl vybírejte s ohledem na kvalitu, jelikož se může stát, že některé nekvalitní hadice se při větší teplotě a podtlaku v sání mohou zbortit a omezit tak průtok vzduchu. To bude mít okamžitý vliv na výkon a může mít i neblahý vliv na životnost turbodmychadla. Tento díl najdete i u nás na eShopu od firem Forge Motorsport a APR viz:

APR silikonová hadice k turbodmychadlu 

Forge Motorsport silikonová hadice k turbodmychadlu 

 

Zvýšení účinnost mezichladiče / intercooleru:

Aby se využil plný přínos zvýšení plnícího tlaku chiptuningem, je vhodné udělat i druhý krok. Při procesu stlačení se vzduch zahřívá, rozpíná se a tím se snižuje jeho hustota, která negativně ovlivňuje přínosy této úpravy. Čím chladnější nasávaný vzduch bude, tím více kyslíku potřebného k hoření bude na jednotku oběmu a tím větší výkon lze dosáhnout. Pokud tedy více stlačením zahřátý vzduch dále ochladíte, tím lépe se využije potenciál úpravy.

Originální intercooler je na těchto autech na dosti nevhodném místě mezi nárazníkem a podběhem kola v takové "kapse". Na nevhodném proto, protože přes něj neproudí chladný vzduch, který by ho chladil. Aby se docílilo toho, aby začal pracovat správně, je potřeba umožnit proudění vzduchu skrze něj. To je možné si udělat doma viz tento návod na Škodaoctavia.cz nebo dosadit podběh z modelu, který to odvětrání má. Na OI RS padne podběh z AUDI TT a pod...

V případě pokročilejší úpravy je vhodné učinnost chlazení dále zvýšit a zde už originální chladič nemusí stačit. Máme v nabídce celou řadu kvalitních chladičů pro různé vozy viz:

THS Performance intercooler kit Octavia / Golf 1,8T 

Forge Motorsport intercooler kit 

I intercooler kit je třeba vybírat kvalitní. Některé, i když jsou hezky nablýskané nedosahují takové účinnost, trpí zadržováním tepla (heat soak) a mají nevhodné a dlouhé vedení s nekvalitními spojkami, které často povolí, což může v karajním případě způsobit až poškození turbodmychadla. O materiálech, ze kterých jsou tyto levné čínské kity vyrobené ani nemluvě. Přínos levných chladičů tedy nemusí být až takový, jak se na první pohled zdá a v přepočtu účinnosti na cenu může vyjít i dráž, než na první pohled dražší kvalitní chladič.

Shrnutí:

Tyto kvalitní díly jsou velice přínosné a pozitivně ovlivňují výsledný výkon motoru. Jsou vhodné jak pro Stage I úpravu, tak i pro Stage II, II+ i pro K04 001 turbodmychadlo. Výkon se dá dále vylepšit menšími úpravami, přínos už ale není tak výrazný, jako u těchto dvou úprav. Rozhodně se vyhněte produktům jako jsou manuální boost controlery, jiné regulátory tlaku paliva, které jsou k ničemu, pokud je chip nevyžaduje, ani jiné vstřiky nejsou zapotřebí. Dále není vhodné dávat jiné "tak zvané sportovní" N75 ventily, které mohou shodit auto do nouzového režimu.

Stage II

Jako stage 2 se v tuningové branži označuje úprava, kdy se dosadí sportovní výfuk se sportovním katalyzátorem (popřípadě bez) a doladí se na to chip v řídící jednotce. Touto úpravou lze u moderních aut s restriktivními katalyzátory získat dalších 10-15% výkonu navíc. U starších motorů 1,8T je to sice tak 5-10% maximálního výkonu navíc, výrazněji se ale ovlivní průběh výkonu. Zlepší se náběh turbodmychadla a motor táhne zase trochu více i ve vyšších otáčkách. Aby se mohla řídící jednotka upravit na fázi Stage II, je potřeba mít namontovaný alespoň 1. díl výfuku, ideálně pak kompletní Turboback výfuk. Nabízíme širokou škálu výfukových systému, které můžete najít u nás v nabídce pro každé auto. V této fázi důrazně doporučujeme i montáž silikonové hadice pro přívod vzduchu k turbodmychadlu viz výše, aby se docílilo maximálního přínosu této úpravy.

Vyžadované komponenty:

1. díl výfuku - minimální požadavek

Turboback výfuk - ideální úprava

Silikonová hadice k turbodmychadlu - vysoce doporučené

Doporučené další úpravy:

Stejně jako u Stage I, i zde můžete dále zvýšit výkon vhodně zvolenými komponenty. Jistě se hodí:

Silikonová hadice k turbodmychadlu

Intercooler kit - v této fázi úprav už doporučujeme dosazení kompletního intercooler kitu, viz výše.

Stage II+

APR nabízí i úpravu Stage II+, která z originálního turbodmychadla dokáže získat bezpečné maximum výkonu. Bezpečné proto, proto