Hlavička

Škoda Octavia III RS 329hp APR Stage 1

1. úpravy
Rádi bychom Vám představili naše projektové auto Škodu Octavii III RS. Auto původně začalo svou pouť u našeho zákazníka, který si jí nechal u nás upravit, po roce spokojeného provozu jsme ho odkoupili a posunuli ho dále.

Auto se tedy původně upravilo za účelem lehké optimalizace. Zákazník chtěl rychlejší, ale stále komfortní auto pro každodenní dálníční přesuny. Díky přesně mířeným úpravám, přeprogramováním řídící jednotky a úpravou sání, se nám podařilo z této sněhově bílé RSky dostat výkon, který byl ještě do nedávna vyhrazen pouze exotickým sportovním vozům. S nástupem výkonu již téměř od volnoběhu a se zdrcujícím točivým momentem dostupným v širokém spektru otáček se z auta střela přesně tak, jak zákazník požadoval.

Odbržděním výkonu na válcové zkušebně naší partnerskou firmou DIESELPOWER s.r.o. jsme získali přesné hodnoty výkonu i točivého momentu, které činí neuvěřitelných 329 koní a 523 Nm. Důležitý je i průběh těchto hodnot, kdy výkon i točivý moment nastupuje již v nízkých otáčkách a vy tak máte okamžitě bez prodlevy turbodmychadla pod svou pravou nohou obrovský příval síly, která s otáčkami graduje až k hranici 330 koní. Výkon 300 a více koní máte k dispozici v širokém pásmu otáček, konkrétně od 4250ot/min až do 6400 ot/min.

Vysoký výkon ale není vše. Důležité je ho umět přenést správně na vozovku. Inteligentní úprava řídící jednotky APR Stage 1 je navrhnuta tak, abyste nebyli omezeni při řízení na komfortu a obtěžováni neustálým prokluzem předních kol na nižší kvalty. K tomu je využita zakomponovaná technologie "Torque management", která upravuje dávkování točivého momentu na nízké rychlostní stupně tak, že máte k dispozici vždy jen takový výkon, který v ten danný moment dokáže auto skrze přední kola přenést. Díky tomu máte neustále maximum trakce a zatímco auta s konkurenční úpravou budou stále na místě pálit pneumatiky, vy již budete v cíli. Představte si, že máte třistatřicet koní, náhon na přední kola, zařazený druhý rychlostní stupeň, šlápnete na plyn a auto místo toho, aby začlo hrabat, tak s razancí vystřelí kupředu. I dnes u konkurence nepředastavitelné, u APR realita.

Abychom dále zvýšili výkon, dosadilo se luxusní celokarbonové přímé sání od APR. To citelně zmírnilo turbolag, zrychlily se reakce na sešlápnutí plynového pedálu a zlepšila se i výkonová špička, kdy 315 koní je k dispozici ještě v 6000 otáčkách. Jako bonus se při přeřazení decentně zvýraznil zvuk turbodmychadla, který dále podpořil radost z řízení.

I když auto nedává najevo, že by mělo problémy zvládat o třetinu vyšší výkon, tak jsme přistoupili k lehké úpravě podvozku. Originální podvozek je celkem "plavný" a nedává tak tolik jistoty, jakou by měl poskytovat u třistakoňového auta. Proto se dosadily sportovní pružiny Eibach Pro-Kit, které výrazně zlepšily jízdní vlastnosti, zmírnily náklony v zatáčkách a celkově zvýšily stabilitu auta, aniž by se narušil komfort jízdy.

Brzdy se zde řešit nemusely jelikož ty seriové, stejné jaké má i VW Golf 7R nebo AUDI S3, jsou v běžném provozu stále velmi dobré.

Máte zájem o podobnou úpravu svého auta? Kontaktujte nás. Nabídneme Vám nejlepší řešení a podporu na trhu.

Motor:
APR Stage I úprava řídící jednotky pro 98 oktanový benzín 

APR Celokarbonové sportovní sání  

Podvozek:
Eibach Pro-Kit sportovní pružiny 

Naše postřehy z provozu

No a pak se auto dostalo k nám... Chvíli jsme s tím jezdili, přemýšleli co je na tom pro náš účel dobré a co zase méně. I tak náš dojem z tohoto auta byl následovný.

Klady:
Auto je po stránce dynamiky opravdu vynikající. Předjetí je dílem okamžiku. Člověk se nemusí tolik rozmýšlet, jestli předjede nebo ne. Prostě předjede. Trojka je naprosto brutální převod. Úprava jednotky od APR má to pozitivum, že na první dva kvalty je omezený výkon, takže pokud se auto nerozhodí na nějaké nerovnosti nebo nečistotě, tak i dvojka dokáže zrychlovat bez nesmyslného hrabání a po zařazení trojky, na které je již plný výkon, tak akcelerace defakto nepoleví a jede stejně jako druhý rychlostní stupeň. Spotřeba zůstala při stejném stylu jízdy nezměněna, podařilo se nám vyjet nádrž s průměrnou spotřebou 6,3L a najet tak přes 760km na jedno natankování. To se nám na tomto autu velice líbí. Auto je komfortní, dynamické, a když člověk nechce jet rychle, tak ho odmění nízkou spotřebou.

Zápory:
Na autě nás také některé věci štvaly. První bylo nevypínatelné ESP. Většinou se jezdí se zapnutým, ale když ho chcete vypnout, tak ho chcete vypnout a ne, že se jen přepne do jakéhosi sportovnějšího režimu, který bude do řízení neustále zasahovat. Takže ESP se odkódovalo a nyní, když ESP čudlíkem vypnete, čudlík přidržíte 5s, tak je úplně vypnuté. Pásy si také nandaváme automaticky a nepotřebujeme k tomu nějaké pípání. A pokud si je na popojetí nevezmute, tak k tomu máte prostě důvod a nepřipoutáte se, i kdyby se auto upípalo. Takže signalizace nezapnutých pasů také letěla. Nemame rád imitace, "fejky" a podobné napodobeniny, ostatně to můžete vidět i na naší nabídce v eshopu, takže se vypnul i repráček, který imituje zvuk motoru. Tuhle věc považujeme opravdu za zoufalost. Navíc jsme se také setkali s tím, že po pár kilometrech díky němu začala drnčet palubovka. Takže repráček off. Start stop systém nevadil a to z toho důvodu, protože je zde volba ho vypnout. Naštěstí!!! To je asi tak vše, co se dalo odkódovat.
 
Další věc, která vadila a která se vyřešila byl zvuk motoru. To auto žádný zvuk nemá, takže se namontoval první díl výfuku od APR, který zvuk motoru lehce zvýraznil. Nevíme, jak to popsat. Nyní o motoru víte. Víte, že se tam něco děje, lépe se dá odhadnout moment přeřazení nebo podřazení. Nyní to zní jako u nějakého seriového auta, které je postaveno tak, že o motoru trochu víte.

2. úpravy
Dostali jsme nabídku poskytnout toto jako zaváděcí auto pro kurz sportovní jízdy vedený Tomášem Engem, a tak jsme si řekli, že pružiny by už asi nemusely stačit, a tak jsme další úpravy lehce popohnali.

Dosadil se již zmiňovaný první díl výfuku, který zlepšil reakce na sešlápnutí plynu, auto táhne lehce lépe jak ve vyšších otáčkách, tak se i lépe sbírá z nejnižších otáček. Vzhledem k dosazení výfuku se upravila i řídící jednotka na fázi APR Stage 2.

Největší změna se udála ale na podvozku. Auto šlo díky Eibach Pro-Street-S stavitelnému podvozku o cca 3cm níže k asfaltu a nyní opravdu vypadá agresivně a se vzhledem jsme velice spokojení. Co nás ale překvapilo bylo to, že auto je stále velmi pohodlné. Ono je tužší, předvídatelnější, jistější, ale na nerovnostech překvapivě komfortní. Neozývají se žádné rány od kol, nic. A to jezdíme na 19" kolech. Tento podvozek zde spojil pro nás do teď naprosto odporující si věci. Tojest masivní zlepšení jízdních vlastností a přitom zachování komfortu. Ono auto bylo o chlup tvrdější, ale u taktového auta to není na škodu, naopak toto nastavení autu více sedí.

K výškově stavitelnému podvozku jsme dosadili i tužší stabilizátory taktéž od firmy Eibach. Ono se řekne dvě naohýbané tyče, ale tyto jsou dosti speciální. Tyto dvě tyče stály za obrovskou změnou v charakteru auta. Před tím se to auto naklonilo, pak se tak nějak žvýklo, a pak teprv zatočilo. Po montáži Eibach stabilizátorů zmizela prodleva a auto jde daleko více za volantem, líp se kontroluje při průjezdu zatáčkou, snížila se nedotáčivost a i ten přenos výkonu se zase lehce posunul. Toto je naprosto perfektní úprava pro každého, kdo si rád užívá zatáčky. Při vypnutém ESP se dá i lehce hrát se zádí a není problém dostat auto do přetáčivé situace. Velice hravé.

Další úpravou byly odlehčené ramena se změněnou geometrií, které přidají 1,5° na odklonu a 0,5° na záklonu předních kol. Auto s nimi funguje o poznání lépe. Jde daleko lépe za volantem a průjezdy zatáčkami jsou daleko rychlejší a chování v nich čitelnější. Bohužel neměli jsme seriová kola, ale ráfky 19x8,5" s gumami 235/35 a tak tyto ramena způsobily menší nepříjemnost v podobě lehkého škrtání na přední nápravě. Vzhledem k tomu, že kola jsme měnit nechtěli, tak jsme vrátili zpět seriová ramena jen s pevnými silentbloky Superpro.

Vzhledem k tomu, že se dále zvedal výkon, tak jsme vyměnili i spojkovou sadu za SACHS Race, která s přenosem výkonu nemá sebemenší problém.

Velikost kol jsme již zmínili. Jedná se o Ispiri ISR6, které svým designem jsou velice pohledné. Aby ladily k polepu, tak se daly do červeného plastidipu.

Jedna z nejzásadnější věcí jsou gumy. Na nich jsem se rozhodl nešetřit a dobře jsem udělal. Pořídily se širší 235/35 Michelin Pilot Sport Cup. Defakto to nejlepší, co se dá na auto dát a opravdu drží parádně.

Hodnocení:
Celá tato úprava auto transformovala do mnohem rychlejšího, zábavnějšího a jistějšího auta. S autem můžete nyní být extrémně rychlí na orkuhu, zároveň s ním můžete jen pohodlně na dovolenou a téměř nepoznáte rozdíl oproti seriovému stavu. Rozdíl je obrovský pouze v jistotě, kterou Vám to auto nyní poskytne. A to je věc, která je zde potřeba. Auto se upravilo tak, že se spoustu věcí získalo a naopak se nevytratily téměř žádné dobré vlastnosti. Za nás můžeme opravdu říci, že jsme s autem velmi spokojení.

Tomáš Enge:
Auto sice není stavěné na okruh. Jeho primární účel jsou silnice, kde dle nás nyní funguje velmi dobře. I tak nám to nedalo a výměnou za zapůjčení auta jsme dostali konstruktivní kritiku od toho nejpovolanějšího, která nás utvrdila v tom, co si o autu myslíme. Jako neduhy nám Tomáš vyzdvihl brzdy a vzhledem k tomu, že zpočátku jezdil na kolech autodromu, což byly seriové disky se seriovými gumami v ne zrovna ideálním stavu, tak si stěžoval i na přenos výkonu. To se změnilo po tom, co se nazuly naše kola s Michelinkama a po našem dotazu, jestli by ubral na výkonu tak odvětil, že ne. Že auto sice má mezery, ale pokud by to mělo být více okruhové a zatáčkyžeroucí auto, tak by jako cestu viděl dosazení samosvorného diferenciálu. Pak by byl nejspíš spokojený. Na to už bohužel nedošlo. Zde přidáváme krátké video a fotky:

 

Autodrom Most:
V Mostě se nám samozřejmě také líbí, a tak jsme zkusili, jaký čas z Octavie dostaneme. Čas 1:58,77 na kolo nás více než překvapil. To je cca čas Cupry Sub8 v rukou nezávodníka jako jsme my. Cupra Sub8 má ovšem navíc samosvorný diferenciál a velké brzdy. Myslíme, že ta Octavia má potenciál zajet kolo pod 1:57, protože perfektně jsme to nezajeli a ještě jsme byli v autě dvě 110+kg osoby. Abychom to zajeli perfektně, tak bychom potřebovali výkonnější brzdy, alespoň jako má již zmíněná Cupra. Seriové brzdy možná stačí na běžné silnici, ale na okruhu s lepivějšími gumami nedaly více jak jedno a půl ostrého kola, viz časy vedle fotky, kdy jsme museli vždy dvě kola chladit. Díky tomu jsme nebyli schopní se s tímto autem pořádně sžít s tratí. I tak je to ale perfektní výsledek!!

Najdi inspiraci v dalších našich projektech

VW Scirocco R DSG - Závodní vůz

VW Scirocco R DSG - Závodní vůz

Úprava vozu VW Scirocco R DSG pro potřeby závodního týmu Zajezdíme.cz

Číst více...

VW Golf 7 GTI APR Stg1 320hp

VW Golf 7 GTI APR Stg1 320hp

320 Hp a 508 Nm v dalším atraktivním balení. Stačí jemné doladění a s autem to udělá divy. Podívejte se, jak se dá pořádně upravit Das Auto.

Číst více...

VW Golf 6 GTI K04 upgrade

VW Golf 6 GTI K04 upgrade

VW Golf 6 GTI s výkonem 350hp a 500Nm? U nás žádný problém. Toto auto pro trackday eventy testuje naše úpravy opravdu tvrdě!! Už víme co to je "Řiď jako bys to auto ukradl"

Číst více...